Strona główna » Kariera » Pierwszy miesiąc w nowej pracy – na co zwrócić uwagę?

Pierwszy miesiąc w nowej pracy – na co zwrócić uwagę?

Tags: ,

Początki w nowej pracy są zawsze trudne. Nawet jeśli firma stanie na wysokości zadania i zostaniemy odpowiednio wprowadzeni w zadania, obowiązki i firmowe życie, to nie mamy jeszcze wystarczającej wiedzy na temat kultury organizacji w której przyszło nam pracować, byśmy mogli czuć się swobodnie.

Większość pracowników podejmuje decyzje o tym, czy nowa praca będzie dla nich dobrym miejsce już w ciągu pierwszego półrocza pracy. Najmocniej znaczący jest pierwszy miesiąc pracy – to on decyduje o tym, jak odbierać będziemy nasze nowe miejsce pracy i czy się w nim zaaklimatyzujemy. Na co zwrócić uwagę podczas pierwszego miesiąca pracy by łatwiej było nam podjąć decyzję co do tego, czy trafiliśmy do właściwego miejsca, czy też lepiej już zacząć rozglądać się za nową pracą?

Ogólna atmosfera w firmie

Dobrą atmosferę panującą w firmie da się odczuć niemalże od razu. Życzliwość, pozytywne nastawienie, niski poziom stresu, szacunek pracowników do siebie nawzajem zaobserwować można już po kilku dniach.

Zachowania świadczące o dobrej atmosferze w miejscu pracy:

  • Pracownicy wyglądają na szczęśliwych
  • Ludzie uśmiechają się do siebie bezinteresownie i zagadują na korytarzu
  • Pracownicy wymieniają się prywatnymi informacjami – np. pytają o zdrowie chorego dziecka, o to jak minął weekend – nie chodzi tu o plotkowanie, ale o życzliwość oraz to, czy pracownicy wiedzą o sobie coś, co nie jest stricte pracą. W miejscu z napiętą atmosferą ludzie będą unikać dzielenia się prywatnymi informacjami.
  • Pracownicy wychodzą razem na lunch (czy też każdy je na osobności)
  • Pracownicy sprawiają wrażenie rozluźnionych,  nie pędzą, nie miotają się w szale, nie ciskają gromami.

Kiepska atmosfera w miejscu pracy będzie objawiać się napięciem widocznym w ciałach pracowników – szybki, marszowy krok, lakoniczne maile, spora ilość plotek, porozumiewawcze spojrzenia między pracownikami, niechęć do mówienia o firmie lub głośne narzekanie na pracę, brak interakcji poza zawodowych – to najczęstsze objawy tego, że atmosfera w firmie nie jest zdrowa. Jeśli jesteś introwertykiem nastawionym na samodzielną pracę, nie lubisz integrować się z ludźmi i nie musisz współpracować ze zbyt dużą ilością osób w ramach pracy, taka atmosfera może być dla ciebie znośna. Jeśli jednak jesteś osobą wrażliwą na stres, możesz się poważnie rozczarować i zmęczyć.

Stosunek przełożonych do pracowników

Mówi się, że przychodzimy do firmy a odchodzimy od managera. Stosunki z przełożonym oraz jego styl zarządzania są dla pracownika niezwykle ważne. Warto jak najszybciej zorientować się, z jakim typem lidera mamy do czynienia.

Co powinno nas zaalarmować?

  • Sposób w jaki podwładni mówią o szefie – czy wyrażają się o nim z szacunkiem, czy może często z niego żartują? Czy często powołują się na jego zdanie w rozmowie, czy też działają sami, nie zwracając uwagi na decyzję szefa?
  • Zmiana zachowania pracowników po wejściu do ich pokoju przełożonego (np. błyskawiczny odwrót do monitorów, zamykanie aplikacji, odkładanie telefonu) – takie zachowanie oznacza, że pracownicy boją się tego, że „zostaną przyłapani” na niepracowaniu. Co w efekcie oznacza, że dla przełożonego mniej liczą się efekty pracy, a bardziej sam fakt pracy (lub jej markowania).
  • Jak pracownicy zachowują się po wyjściu z gabinetu szefa? Czy są rozluźnieni i zadowoleni, czy może spięci siadają przed monitorem? Oczywiście nie każda rozmowa z przełożonym jest miła- ale jeśli prawie zawsze pracownicy wychodzą od szefa zdenerwowani lub przygnębieni, nie wróży to najlepiej.
  • Sposób w jaki przełożony zwraca się do pracowników – czy jest dyrektywny i ostry czy może przyjacielski i rozumiejący? Czy daje informacje zwrotne na temat pracy, czy rozmawia ze swoimi podwładnymi czy też praktycznie nie wychodzi z gabinetu? Czy zadbał o to, by wdrożyć cię do pracy?

Stosunek pracowników do siebie nawzajem

Rzadko kiedy mamy takie stanowisko, które nie wymaga współpracy z innymi osobami. Dlatego też to, jak dogadujemy się z resztą zespołu jest w większości prac kluczowe do tego, by pracowało się nam dobrze i efektywnie.

Podczas pierwszego miesiąca zwróć uwagę na to czy:

  • Czy pracownicy są dla siebie życzliwi, chętnie sobie pomagają?
  • Czy pracownicy obmawiają się za plecami i czy można zauważyć kto jest czarną owcą zespołu (lub kozłem ofiarnym)?
  • Jakie zasady panują w zakresie pożyczania sobie biurowego sprzętu – to pozwoli ci uniknąć faux pax w relacjach z innymi współpracownikami.
  • Jak wygląda komunikacja z pracownikami – czy najczęściej wykorzystywane są maile, telefony, komunikator? (komunikacja głównie mailowa świadczy o tym, że pracownicy czują potrzebę posiadania potwierdzenia przekazywanych informacji, niechętnie też komunikują się bezpośrednio – zwłaszcza jeśli nawet ustalanie ważnych spraw, które szybciej można byłoby omówić, odbywa się mailowo.)
  • Czy żarty, które słyszysz w biurze nie są dla nikogo obraźliwe i dyskryminujące? (zachowania pasywno – agresywne, czyli np. krytykowanie nie wprost, tylko pod płaszczykiem żartu, stosowane są wtedy, kiedy człowiek się boi odrzucenia, bądź nie może zastosować agresji wprost – tak czy siak, nie wróży to dobrze atmosferze w firmie i relacji między pracownikami)
  • Kultura osobista i kultura pracy pracowników – czy pracownicy podnoszą wobec siebie głos, przeklinają, łatwo się irytują – takie objawy świadczą o wysokim poziomie stresu w organizacji.

Stosunek pracowników do pracy

To, w jaki sposób pracownicy pracują, na ile są zaangażowani w pracę, również daje obraz tego, czy praca w firmie będzie dawała satysfakcję, czy też będzie jedynie nudnym „odwalaniem” obowiązków i próbą ciągłego unikania odpowiedzialności oraz spychologii. Jakie zachowania powinny nas zaalarmować?

Codzienne zostawanie po godzinach przy braku widocznego wykonywania obowiązków służbowych w tym czasie – takie zachowanie, bardzo częste w większych firmach, to tzw. zapracowanie na pokaz. Pracownicy zostają 15-20 minut dłużej po to,  by ich przełożony był przekonany o tym, ze są zaangażowani oraz zapracowani. Takie zachowanie w zespole świadczy tez o tym, że przełożony nie do końca dobrze radzi sobie z szacowaniem czasu pracy pracowników i daje się w związku z tym, na takie zachowanie nabrać.

Korzystanie z Internetu do celów prywatnych – obserwuj monitory innych pracowników – czy zdarza im się wchodzić na Facebook lub Allegro, czy pracodawca poinformował cię o polityce organizacji względem wykorzystania  Internetu w pracy – zbyt duża ilość czasu spędzana na prywacie oznacza brak zaangażowania w pracę (lub złe określenie zadań dla pracowników, którzy mając ich zbyt mało po prostu się nudzą). Brak jakichkolwiek interakcji ze światem zewnętrznym oznaczać może zaś duży nacisk na efektywność i produktywność – za tym zaś idzie podwyższony stres i nastawienie na wyniki. Prawie na pewno też, w takiej kulturze, na początku swojej pracy jesteś pod uważną obserwacją.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

  • Szkolenia – czy pracownicy jeżdżą na szkolenia i mają możliwości rozwoju – takie informacje często są ugłaśniane wewnątrz firmy. Jeśli zależy Ci na dodatkowych kompetencjach to warto dopytać o to, jak często pracownicy są wysyłani na szkolenia, jakie są kryteria wyboru pracowników na szkolenie.
  • Awanse – rozmawiając z pracownikami postaraj się wybadać jak długo pracują w firmie i czy od początku zajmują to samo stanowisko – jeśli w firmie sporo osób na kierowniczych stanowiskach to pracownicy wieloletni, którzy zaczynali od niższych stanowisk, to jest to sygnał, że firma stara się budować ścieżki Karier i inwestować w rekrutację zewnętrzną.
  • Rytuały – każda firma ma swoje rytuały. Pierwszy miesiąc to świetna okazja do ich obserwacji i uczenia się pożądanych zachowań w organizacji. Takim rytuałem może być świętowanie urodzin pracownika, kolejność wychodzenia na lunch, poranne picie kawy.

Podczas pierwszego miesiąca pracy warto uczestnicząc w życiu firmy przede wszystkim uważnie obserwować zachowanie innych pracowników, dłuższych stażem. Aby zrobić dobre wrażenie na pracownikach i szefie starajmy się również:

  • nie spóźniać
  • być przygotowanym i uważnym na spotkaniach
  • nie plotkować i nie dawać się wciągać w biurowe gry
  • otwarcie zadawać pytania, kiedy czegoś nie wiemy – mamy prawo do tego, bo jeszcze nie znany organizacji, a lepiej dopytać, niż na samym początku popełnić błąd

 

 

  • Oceń artykuł:
  • GD Star Rating
    loading...

Komentarze:


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *